Makaron gryczany

Spośród wielu rodzajów makaronu, to ten wyprodukowany z mąki gryczanej uchodzi za jeden z najzdrowszych. Kiedyś znany głównie w kuchniach regionalnych, szczególnie w kuchni japońskiej, dziś makaron gryczany BEE zdobywa uznanie na całym świecie jako alternatywa dla wyrobów pszennych.

Z tradycyjnych produktów gryczanych w sklepach można spotkać japoński makaron soba o kształcie podobnym do spaghetti oraz włoskie kluski pizzoccheri, mające formę szerokich pasków.

Dlaczego warto sięgnąć po makaron gryczany?

Gryka, przez lata w Polsce znana przede wszystkim jako kasza, jest rośliną cenioną z uwagi na swoje właściwości odżywcze i prozdrowotne. Dietetycy szczególnie zwracają uwagę na obecność cennych aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm człowieka nie syntetyzuje, i które muszą być dostarczane z pokarmem.

Dzięki dużej zawartości błonnika, zapewniającego uczucie sytości i regulującego procesy trawienia, gryka jest szczególnie ceniona w diecie redukcyjnej. Oprócz tego bogata jest w witaminy z grupy B, fosfor, potas oraz węglowodany złożone i tłuszcze wielonienasycone.

To sprawia, że gryka pełni ważną rolę w profilaktyce nadciśnienia czy miażdżycy. Przypisuje się jej także działanie antynowotworowe i przeciwzapalne. Warto przy tym pamiętać, że makaron gryczany posiada te same właściwości co całe ziarno, jednak są one stosunkowo obniżone z powodu silniejszego nasiąkania wodą po ugotowaniu.

Makaron gryczany – wartości odżywcze

Makaron gryczany należy do produktów niskokalorycznych. 100 g ugotowanego produktu to zaledwie około 99 kcal. Udział makroskładników wygląda następująco:

  • woda: 73%,
  • białko: 5,06%,
  • tłuszcze – 0,1%,
  • węglowodany: 21,44%

Produkt ten jest idealnym składnikiem diety dla osób cierpiących na celiakię lub zmagających się z cukrzycą. Posiada niezbyt wysoki indeks glikemiczny, będący szczególnie istotnym parametrem dla diabetyków – IG surowej gryki wynosi 45, natomiast ugotowanego makaronu gryczanego – 55, czyli na pograniczu niskiego i średniego.

Dla osób z celiakią (czyli chorobą genetyczną polegającą na nietolerancji zawartego w wielu zbożach glutenu) dobrą wiadomością jest fakt, że makaron wyprodukowany z samej mąki gryczanej nie zawiera tego białka. Warto jednak w takich przypadkach zwracać uwagę na oznaczenia na etykietach i wybierać te posiadające znak “przekreślonego kłosa”. Pozwoli to uniknąć przypadkowego spożycia śladowych ilości glutenu, które mogą pojawić się w makaronach tańszych i produkowanych na masową skalę wskutek zanieczyszczenia linii produkcyjnej. Należy też pamiętać, że np. w składzie tradycyjnego makaronu soba znajduje się pewna ilość mąki pszennej.

Zdjęcie utworzone przez foodiesfeed - pl.freepik.com
>>>