Makaron gryczany – tradycyjne danie w zdrowszym wariancie

Grykę uważa się za jedną z najstarszych roślin uprawnych. Początki jej uprawy sięgają kilku tysięcy lat wstecz. Zainteresowanie gryką wzrosło wraz ze wzrostem popularności takich egzotycznych zbóż, jak amarantus i quinoa. Nasiona gryki zawierają dużo cennego białka i stanowią podstawę kulinarną kuchni japońskiej, koreańskiej, czy włoskiej.

Jednym z produktów uprawy gryki jest makaron gryczany. Można z niego przygotować tradycyjne dania w dużo zdrowszej i oryginalnej odsłonie.

Zalety makaronu gryczanego

Gryka, choć sama w sobie nie jest zbożem, ma ziarna przypominające nasiona zbóż, w związku z tym proces wytwarzania mąki gryczanej, niezbędnej do produkcji makaronu, odbywa się podobnie, jak w przypadku ziaren żyta lub pszenicy.

Jednak przewaga makaronu gryczanego nad makaronem wytwarzanym z tradycyjnych zbóż polega na zawartości glutenu. Makaron gryczany jest produktem bezglutenowym, więc jest szczególnie polecany osobom cierpiącym na nietolerancję pszennego białka, na przykład chorym na celiakię. W dodatku, produkty z gryki są bogatym źródłem łatwo przyswajalnego białka, witamin z grupy B, żelaza, cynku, fosforu oraz błonnika. Dieta bogata w przetwory gryczane wskazana jest również u osób, u których istnieje ryzyko cukrzycy, ponieważ gryka korzystnie wpływa na uregulowanie poziomu glukozy we krwi. Rozmaite kształty i wielkość makaronu gryczanego nie tylko urozmaicają dania i cieszą oko – ich częste spożycie zmniejsza również ryzyko chorób serca.

Sposoby przygotowania makaronu gryczanego

Makaron gryczany posiada charakterystyczny, orzechowo – ziemisty smak i brązowy kolor. Z powodu swoich oryginalnych walorów smakowych, często spożywany jest jedynie z niewielkim dodatkiem oliwy. Można go jednak z powodzeniem wykorzystać jako dodatek do przygotowania rozmaitych potraw o wyrazistym smaku.

Gotowanie makaronu gryczanego ma również duże znaczenie – nie powinien być za miękki, gdyż zbyt długie gotowanie sprawi, że makaron zacznie się nieestetycznie rozpadać. Należy więc gotować makaron gryczany tak, by był al dente, czyli średnio twardy. Z reguły trwa to od 4 do 8 minut.

Bardzo dobrym pomysłem na wykorzystanie makaronu gryczanego są sałatki, doprawione wyrazistymi sosami. Najczęściej jednak makaron gryczany spożywa się na ciepło jako dodatek do dania głównego. Należy jednak pamiętać, aby przed podaniem przepłukać makaron zimną wodą, co sprawi, że makaron utrzyma swój kształt i będzie wyglądał efektownie. Niezależnie od tego, jaką formę przybierze danie z wykorzystaniem makaronu gryczanego, jego walory smakowe i właściwości prozdrowotne niewątpliwie będą dużym atutem kulinarnych wariacji.

Tło zdjęcie od foodiesfeed - pl.freepik.com
>>>

Czy warto sięgnąć po makaron gryczany?

Makaron to jeden z najpopularniejszych produktów spożywczych. Jego niezaprzeczalnym atutem jest to, iż możemy przygotować dzięki niemu wiele różnych dań. Nie ulega wątpliwości, że tradycyjny makaron z mąki pszennej jest jednak dosyć kaloryczny i niekoniecznie zdrowy. Nie jesteśmy jednak skazani na makaron z białej mąki. Z powodzeniem możemy zdecydować się na makaron gryczany, który uchodzi za zdecydowanie zdrowszy.

Poznaj właściwości makaronu z gryki

Jak już zostało wspomniane na wstępie, makaron gryczany stanowi zdrową alternatywę dla tradycyjnego białego makaronu z mąki pszennej. Warto docenić to, iż zawiera on zdecydowanie mniej kalorii. Mogą więc sięgać po niego osoby będące na diecie odchudzającej. Nie sposób nie zauważyć, iż makaron gryczany (https://www.bee.pl/9071-makaron-gryczany) posiada także niski indeks glikemiczny. Z tego właśnie powodu mogą po niego sięgać osoby na diecie cukrzycowej. Dotyczy ona nie tylko osób z cukrzycą typu drugiego, ale również wszystkich tych, którzy borykają się z insulinoopornością. Warto byłoby również docenić to, iż w makaronie gryczanym znajdziemy spore ilości witamin z grupy B. Witaminy te okazują się niesamowicie przydatne w walce z zaburzeniami nastroju. Przyczyniają się one do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Nie sposób nie zauważyć, iż taki makaron może ochronić nas również przed miażdżycą. Okazuje się przydatny nawet wtedy, gdy miażdżyca nas już dopadnie. W makaronie tym znajdziemy również całkiem spore ilości cennego białka. Z tego też względu dobrze byłoby wprowadzić ten makaron do swojej diety, jeżeli unikamy jadania mięsa czy nabiału. Jako, że makaron z gryki jest bezglutenowy, z powodzeniem mogą go jadać osoby cierpiące na celiakię.

Do czego warto wykorzystać makaron gryczany?

Nie sposób nie zauważyć, iż makaron gryczany jest produktem o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. To właśnie z tego względu warto włączyć go do swojej codziennej diety. Nie zapominajmy także i o tym, ze makaron gryczany możemy wykorzystać na wiele rozmaitych sposobów. Przede wszystkim możemy użyć go jako dodatku do dań głównych. Nie sposób zaprzeczyć temu, iż makaron z gryki wspaniale nada się do dań wegańskich jak i wegetariańskich. Można użyć go również do dań mięsnych. Makarony gryczane wspaniale komponować się będą z różnego rodzaju sosami. Jeżeli chcemy, możemy przygotować z ich dodatkiem danie na słodko. Makaron z gryki wspaniale będzie smakował z owocami, w szczególności z jagodami oraz z truskawkami. Warto testować różne połączenia, aby odszukać to najlepsze.

Tło autorstwa foodiesfeed - pl.freepik.com
>>>

Makaron gryczany

Spośród wielu rodzajów makaronu, to ten wyprodukowany z mąki gryczanej uchodzi za jeden z najzdrowszych. Kiedyś znany głównie w kuchniach regionalnych, szczególnie w kuchni japońskiej, dziś makaron gryczany BEE zdobywa uznanie na całym świecie jako alternatywa dla wyrobów pszennych.

Z tradycyjnych produktów gryczanych w sklepach można spotkać japoński makaron soba o kształcie podobnym do spaghetti oraz włoskie kluski pizzoccheri, mające formę szerokich pasków.

Dlaczego warto sięgnąć po makaron gryczany?

Gryka, przez lata w Polsce znana przede wszystkim jako kasza, jest rośliną cenioną z uwagi na swoje właściwości odżywcze i prozdrowotne. Dietetycy szczególnie zwracają uwagę na obecność cennych aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm człowieka nie syntetyzuje, i które muszą być dostarczane z pokarmem.

Dzięki dużej zawartości błonnika, zapewniającego uczucie sytości i regulującego procesy trawienia, gryka jest szczególnie ceniona w diecie redukcyjnej. Oprócz tego bogata jest w witaminy z grupy B, fosfor, potas oraz węglowodany złożone i tłuszcze wielonienasycone.

To sprawia, że gryka pełni ważną rolę w profilaktyce nadciśnienia czy miażdżycy. Przypisuje się jej także działanie antynowotworowe i przeciwzapalne. Warto przy tym pamiętać, że makaron gryczany posiada te same właściwości co całe ziarno, jednak są one stosunkowo obniżone z powodu silniejszego nasiąkania wodą po ugotowaniu.

Makaron gryczany – wartości odżywcze

Makaron gryczany należy do produktów niskokalorycznych. 100 g ugotowanego produktu to zaledwie około 99 kcal. Udział makroskładników wygląda następująco:

  • woda: 73%,
  • białko: 5,06%,
  • tłuszcze – 0,1%,
  • węglowodany: 21,44%

Produkt ten jest idealnym składnikiem diety dla osób cierpiących na celiakię lub zmagających się z cukrzycą. Posiada niezbyt wysoki indeks glikemiczny, będący szczególnie istotnym parametrem dla diabetyków – IG surowej gryki wynosi 45, natomiast ugotowanego makaronu gryczanego – 55, czyli na pograniczu niskiego i średniego.

Dla osób z celiakią (czyli chorobą genetyczną polegającą na nietolerancji zawartego w wielu zbożach glutenu) dobrą wiadomością jest fakt, że makaron wyprodukowany z samej mąki gryczanej nie zawiera tego białka. Warto jednak w takich przypadkach zwracać uwagę na oznaczenia na etykietach i wybierać te posiadające znak “przekreślonego kłosa”. Pozwoli to uniknąć przypadkowego spożycia śladowych ilości glutenu, które mogą pojawić się w makaronach tańszych i produkowanych na masową skalę wskutek zanieczyszczenia linii produkcyjnej. Należy też pamiętać, że np. w składzie tradycyjnego makaronu soba znajduje się pewna ilość mąki pszennej.

Zdjęcie utworzone przez foodiesfeed - pl.freepik.com
>>>